Mamy pierwszą cysternę własnej produkcji z układem pompowo-pomiarowym
W ORLEN Transport Sp. z o.o. skonstruowano prototypową cysternę: posiada dwustronną skrzynię i układ pompowo-pomiarowy. Taka budowa cysterny umożliwia rozładunek produktu w kilku wariantach, co usprawnia cały proces związany z dostarczeniem paliwa do zbiorników magazynowych klientów. Cysterna jest już wykorzystywana, a ponadto została dopuszczona do produkcji seryjnej.
Proces budowy prototypu cysterny w nowej specyfikacji rozpoczął się w 2024 roku. Projekt związany z fizyczną budową oraz opracowaniem dokumentacji technicznej, a także uzyskaniem dopuszczeń koordynowali: Jarosław Walczak - Mistrz Zespołu serwisowego oraz Marcin Nowakowski - Kierownik Działu Technicznego ORLEN Transport Sp. z o.o.
Co zaprojektowali obaj panowie? Cysterna produkcji ORLEN Transport Sp. z o.o. w nowej specyfikacji z dwustronną skrzynią i układem pompowo-pomiarowym wyposażona została w system plombowania elektronicznego SPDS oraz pompy rozładunkowej napędzanej z układu hydraulicznego wraz z licznikiem pomiarowym ilości wydawanego produktu. Zastosowano tu najnowsze systemy dostępne na rynku.
- Całość umożliwia rozładunek grawitacyjny nieopomiarowany i opomiarowany oraz rozładunek opomiarowany przez pompę dwiema drogami tzw. mokrym wężem w zwijadle o długości 40 metrów bieżących, zakończonym pistoletem wydawczym lub poprzez tzw. wąż suchy. Cały system zamknięty jest w dużej, dwustronnej skrzyni rozładunkowo-załadunkowej – wyjaśnia Marcin Nowakowski, Kierownik Działu Technicznego ORLEN Transport
Sp. z o.o.
Około roku trwał proces związany z fizyczną budową oraz uzgadnianiem dokumentacji technicznej z Transportowym Dozorem Technicznym, wykonaniem badań homologacyjnych z udziałem Sieci Badawczej Łukasiewicz Przemysłowego Instytutu Motoryzacji, wydaniem finalnej homologacji przez Transportowy Dozór Techniczny oraz finalnym dopuszczeniem cysterny do eksploatacji. Proces dopuszczeń został zwieńczony oceną zgodności instalacji pomiarowej do wydawania benzyn i olejów przez Polski Urząd Miar.
Budowa prototypowej cysterny została zatwierdzona do produkcji seryjnej. Daje to szansę na znaczne skrócenie czasu potrzebnego na wytworzenie i dopuszczenie do użytku kolejnych cystern tego typu, a w konsekwencji na jeszcze większe usprawnienie przez naszą Spółkę procesu dostarczania paliw do klientów. A o to przecież nam wszystkim chodzi: i dostawcom, i odbiorcom paliwa.